Jak powinna wyglądać strona główna?

[box] To jest część V cyklu Witryna internetowa jako punkt wyjścia[/box]

Centralnym punktem witryny internetowej, jest jej strona główna, od której zazwyczaj zaczyna się przeglądanie pozostałych zasobów. Z  tego powodu powinna zawierać kilka  obowiązkowych elementów, które pomogą odbiorcy w  zapoznawaniu się z  jej zawartością. Tymi elementami są:

  • tożsamość witryny i  opis jej misji – podstawowe składniki, które wskazują i  precyzują zakres działalności oraz wskażą odwiedzającym, czego mogą od danej organizacji oczekiwać;
  • hierarchia witryny – poprzez zaplanowanie czytelnej nawigacji, która pokieruje odwiedzającego w  odpowiednie miejsce, którego on poszukuje, ale również wskaże mu inne obszary, o  których do tej pory nie wiedział;
  • wyszukiwarka, która może być niezbędna do przeglądania wielowarstwowych, bogatych w  treści witryn internetowych;
  • autoreklama, rozumiana jako reklama wybranych części składowych witryny oraz reklama funkcjonalności, jakie dana witryna oferuje;
  • zawartość czasowa – ten element zasygnalizuje czytelnikowi, że witryna jest aktualizowana i  zawiera bieżące informacje;
  • interesy, czyli reklamy oraz informacje powiązanych witryn;
  • skróty – najczęściej odwiedzane sekcje, które znajdują się w  witrynie, a  zawierają ważne informacje dla odwiedzających;
  • jeśli witryna oferuje materiały i  informacje dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników, to ważnym elementem jest sam formularz lub link do rejestracji/logowania do serwisu.

Jeśli jednak mamy się zastanowić nad tym, co w  witrynie powinno się znaleźć, rozważając to na poziomie bardziej abstrakcyjnym, to witryna powinna pokazywać to, czego szuka odwiedzający, jak również to, czego nie szuka. Do tej kategorii zaliczymy informacje o  innych działaniach/usługach. Jeśli użytkownik odwiedzi witrynę, a  nie będzie wiedział, czego dokładnie chce, to witryna powinna mu pomóc to odnaleźć wskazując, od czego zacząć przeglądanie. Sama jej konstrukcja powinna również budzić zaufanie.

Podczas planowania witryny pojawiają się również utrudnienia. Zacząć należy od osób, które są zaangażowane w  działalność danej organizacji. Są one zainteresowane tym, by informacje z  obszaru ich działalności koniecznie znalazły się na stronie głównej, co przełoży się na większą oglądalność tych sekcji witryny. Ponadto każda z  tych osób oraz wiele innych, będą miały swoje zdanie o  stronie internetowej, na temat tego, jak powinna wyglądać, co zawierać, a  zdania te będą ze sobą zazwyczaj sprzeczne.

Jednak największym wyzwaniem w  projektowanie strony głównej jest jej dopasowanie do potrzeb wszystkich zainteresowanych – nie różnicując poszczególnych potrzeb, ponieważ jest to centralne miejsce. Dlatego jej najważniejszym zadaniem jest wyjaśnienie celu witryny. Ten składnik powinien znaleźć się na niej zawsze, a  w  dużej części projektów jest on umniejszany. By to zadanie wykonać, można użyć pytań pomocniczych, które nakierują osoby zaangażowane w  tworzenie witryny na odpowiednie tory:

  • Co to jest?
  • Co oni tutaj mają?
  • Co mogę tutaj zrobić?
  • Dlaczego powinienem tutaj być, a nie w  innym miejscu?

SPIS TREŚCI

Wstęp
Część I – Treść strony internetowej
Część II – Dostępność
Część III – Użyteczność
Część IV – Technika wykonania strony
Część V – Strona główna

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.